Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta

Lue näköislehti

Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta

Social Selling muuttaa myyntiä/Myynti murroksessa/ Myynti vaatii oppimiskykyä  

Äiti, yrittäjä, toimitusjohtaja ja ”Queen of Social Selling”, kaikkea tätä on Laura Pääkkönen. Hän on tuttu monelle nuorkauppakamarilaiselle Social Selling -koulutuksesta, joka pidettiin osana Havis Amandan nuorkauppakamarin järjestämää kansallista vaalikokousta 2020.  

Laura Pääkkönen on puhunut myynnin puolesta yli 16 vuotta. Jo silloin, kun myynnin maine ei ollut hääppöinen.  

”Myynnistä tuli pitkään mieleen helppoheikit ja tuputtaminen. Myynnin arvostus on noussut samalla, kun yrittäjyyden arvostus on kasvanut. Hyvä myynti on sitä, että autetaan ihmistä löytämään sopiva ratkaisu”, Laura Pääkkönen tiivistää.  

Samalla kun myynti on kehittynyt ihmisläheisemmäksi, myös myynnin välineet ja keinot ovat muuttuneet täysin.  

”Kun itse aloitin myyjänä 2000-luvun alussa, työvälineinä oli pöytäpuhelin ja internetissä yritysten kotisivut. 2020-luvulla hakukoneet ja sosiaalinen media ovat muuttaneet tavan kerätä tietoa ja pitää yhteyttä.” 

Myynnin muuttuessa myös myynnin johtaminen vaatii uudenlaista otetta. Pääkkösen mielestä myyntijohtaja muistuttaa entistä enemmän viestintäjohtajaa. Viestintä on johtamisessa avainasemassa.  

Jatkuvaa kehittymistä 

Myynti ja viestintä kohtaavat myös sosiaalisessa myynnissä.  

”Sosiaalisen median myötä jokaisen myyjän on oltava oppimiskykyinen ja kehittämishaluinen. Vanhaan tapaan ei voi jäädä jumiin. Somen käyttö ei ole enää valinnaista, vaan myyjien on pakko olla siellä aktiivisia”, Pääkkönen toteaa.  

Hänen mukaansa ihmisillä on kova halu oppia. Tähän tarpeeseen sosiaalinen myynti vastaa.  

”Kaikessa myynnissä olennaista on tukea asiakaspolun eri vaiheissa. Tulosta voi saada käyttämällä somea järjestelmällisesti. Puskemistyylillä ei pääse pitkälle, vaan asiakkaille täytyy tuottaa todellista hyötyä. Oma aktiivisuus helpottaa myös omaa työtä. Kun Social Selling tehdään oikein, ei myyjän tarvitse tehdä enää niin paljon reaktiivista työtä.”, Pääkkönen selventää  

Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ammatillisesti rakentaa myös omaa tulevaisuutta. Kun verkostot ja oma asiantuntijabrändi on kunnossa, auttaa se muun muassa työllistymisessä.  

Sosiaalisen myynnin puolesta puhumisen lisäksi, Laura Pääkkönen on Bonfire Agencyn ja Bonfire.fi-bisnesmedian perustajaosakas. Bonfire on tuonut ajatusjohtajuuden rakentamisen ja vaikuttajamarkkinoinnin B2B-yritysten keinovalikkoon. Bonfiren verkostossa on 170 bisnesvaikuttajaa ja vuosittain noin 400-500 sisältöä. Lukijoita näille sisällöille kertyy 20 000 kuukaudessa. Se on paljon ajassa, jossa kilpailu ihmisten ajasta on kovaa. Nämä luvut tukevat Pääkkösen näkemystä ihmisten oppimishalusta. Tähän tarpeeseen Bonfire on onnistunut vastaamaan.  

Teksti: Johanna Huurre 

Kuva: Jani Utriainen 

Laura Pääkkösen vinkit:  

Miten päästä alkuun sosiaalisessa myynnissä?  

  1. Tunnista omat osaamisalueet, mihin teemoihin haluat profiloitua 
  1. Ole tarkka omasta ajankäytöstäsi. Tärkeintä on verkostoitua ja olla vuorovaikutuksessa systemaattisesti. Ryhmiä, mielenkiintoisia sisältöjä ja keskusteluja on loputtomasti.  
  1. Panosta verkostoitumiseen. Somessa voi olla liberaalimpi oman verkoston suhteen. Koskaan ei kannata mennä ketunhäntä kainalossa. Ei voi odottaa saavansa muilta jotain ennen kuin itse antaa omalle verkostolle jotain hyödyllistä.  
Share this article
Shareable URL
Prev Post

Euroopan parasta debatointia

Next Post

DEVELOPING TOMORROW’S LEADERS

Vastaa
Read next