Työnhakusparraajat – vertaistukea ja hauskuutta työnhakuun

Teksti ja kuvat: Hanne Sudentaival

Työnhaku on usein yksinäistä ja epämukavaa puuhaa. Vaikka tietäisi sopivansa rooliin, oman osaamisen sanoittaminen ja ”myyminen” on usein haastavaa. Näistä havainnoista sai alkunsa Keskuspuiston Nuorkauppakamarin nyt kahdesti toteutettu Työnhakusparraajat -projekti.

Työnhakusparraajat on ohjelma, jonka missio on tukea työnhakijoita omannäköisen urapolun rakentamisessa. Se on avoin kaikille 23-35 -vuotiaille alasta riippumatta – osallistuakseen ei siis tarvitse olla Nuorkauppakamarin jäsen.

Ohjelma kestää neljä viikkoa ja koostuu Helsingissä järjestettävistä workshopeista, joissa muun muassa kirkastetaan unelmien urapolkua, opetellaan viestimään omia vahvuuksia haastattelutilanteessa sekä hiotaan oma CV ja työhakemus myyvään muotoon.

Työnhakusparraajat lähti liikkeelle LinkedIn -sparrausryhmästä. ”Työnhaku ei motivoinut kun sitä teki yksin. Kaipasin siihen yhdessä tekemisen meininkiä saadakseni asioita aikaan.”, kertoo ohjelman primus motor ja projektipäällikkö Fanny Törnqvist.

Internet on toki pullollaan erilaisia työnhakuvinkkejä, mutta sosiaalista tai innostavaa tukea on vaikea löytää. ”Ohjelman pohjimmainen idea on antaa työnhakuun vertaistukea, tehdä siitä sosiaalinen kokemus ja tehdä työnhausta kivempaa”, Törnqvist kertoo.

Työnhakusparraajien toimintamalli on käytännönläheinen. Keynote -puheenvuorojen jälkeen tehdään harjoituksia, joiden avulla saa uusia ideoita ja työnhakutaidot kehittyvät. Valmentajat omaavat kokemusta rekrytoinnin ja markkinoinnin maailmasta, ja jakavat mielellään vinkkejään.

Ryhmän erityisvahvuus lienee kuitenkin kokemusten jakaminen sekä mahdollisuus saada tukea ja ideoita muilta osallistujilta. Työnhakusparraajilla on oma WhatsApp -ryhmä, josta saa aina kysyä apua ja mielipiteitä mietityttäviin asioihin.

Fannyn avainneuvo työnhakuun on miettiä millaiseen rooliin oma osaamisprofiili oikeasti sopisi, mitä ominaisuuksia sitä rekrytoivat ihmiset etsivät ja räätälöidä CV ja hakemus sen mukaan.