Jokainen nuori on kesätyönsä ansainnut -Suomen Nuorkauppakamarit mukana edistämässä nuorten kesätyöllistymistä kesällä 2021

Muistatko vielä, miltä tuntui saada ensimmäinen kesätyöpaikka? Entä, jos maailmanlaajuinen pandemia olisi vaikeuttanut merkittävästi kesätöiden saamista?

Kesätyöllä on merkittävä rooli nuoren kasvussa kohti aikuisuutta ja työelämää. Vuonna 2020 nuorten kesätyöpaikkojen määrä romahti. Koronakriisin vaikutus on näkynyt laajasti nuorissa, joiden luottamus tulevaisuuteen on nopeasti heikentynyt. Nuorten sosiaaliset ongelmat ovat kärjistymässä ja syrjinnän /syrjäytymisen vaarassa olevien nuorten määrä kasvaa. Tähän haasteeseen myös Suomen Nuorkauppakamarit halusi omalta osaltaan tarttua.

Suomen Nuorkauppakamarit osallistui 4H:n Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjaan. Kampanjassa 4H lupasi työllistää 250 nuorta kesällä 2021. Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa 4H:n kumppaneita olivat Suomen Nuorkauppakamareiden lisäksi Suomen Yrittäjät sekä Duunitori. Hanke vastasi erityisesti kahteen tarpeeseen: tuetaan nuorten kesäyrittäjyyttä ja vauhditetaan kesätöiden löytämistä.

Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa haluttiin tarjota suomalaisille nuorille kesätyöpaikka 4H-yrittäjänä tai palkkasuhteessa 4H-yhdistyksen kautta. Esimerkiksi Auranmaan Nuorkauppakamari osallistui hankkeeseen paikallisella toteutuksella, jossa tehtiin laajaa yhteistyötä kunnan yrityspalveluiden ja nuorisotyön, yrityskentän sekä paikallisen 4H-yhdistyksen kanssa. Yhteistyö alkoi yhteisestä yrittäjien, verkon yli toteutuneesta, aamukahvitilaisuudesta, joka kutsuttiin kasaan kolmen kunnan yrityspalveluiden kanssa. Tilaisuudessa kerrottiin hankkeesta ja nuorten työllistymistilanteesta, jonka jälkeen kirjattiin yrittäjien ja yritysten työllistämistarpeet sekä piilotyöpaikat, joita ei ole ollut aiemmin haettavana.

Kunnan nuorisotoimi oli tämän jälkeen mukana markkinoimassa tulevaa nuorten kesätyötilaisuutta, jossa olisi mahdollista löytää vielä kesätöitä. Yrittäjien aamukahvitilaisuudessa tehty kysely ja koonti työpaikoista vietiin suoraan Härkätien 4H-yhdistyksen ja paikalliskamarin järjestämään 4H Cafe -tilaisuuteen, jossa nuorille välitettiin tietoa viime hetken kesätyömahdollisuuksista. Samassa tilaisuudessa Auranmaan Nuorkauppakamari kertoi vinkkejä työnhakuun sekä 4H-yrittäjyys oli esittelyssä. Tilaisuus oli onnistunut, sillä jo samassa tilaisuudessa nuori ja paikalla ollut yrittäjä sopivat työsuhteesta. Lisäksi moni nuori lähti tilaisuudesta mahdollisen kesätyön yhteystiedon kera.

#kesätyö #jcifi #haaviauki #kadonneenkesätyönmetsästys #4HSuomi #yhteistyö

Teksti ja kuvat: Anna-Mari Alkio