Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta
Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta

Makkaratehtaalta määrätietoisesti pankin johtotehtäviin

Jani Taskinen nimeää omaksi johtajan supervoimaksi sopeutumiskyvyn. Muutosta ei kannata pelätä ja epäonnistumisista pitää päästä nopeasti yli. Näillä opeilla on tultu pitkä matka auktoriteettikammoisesta rentusta nöyräksi itseoppineeksi pankin esimieheksi. 

”Johtajuus on paradoksi; pitää olla lempeä, mutta tiukka ja antaa samalla vapauksia!”, näin analysoi Jani Taskinen omaa työrooliaan. ”Johtajan rooli on palvella työntekijöitä ja asiakkaita. Hyvä johtaja saa muut ympärillään loistamaan.” 

Jani Taskinen on OmaSp:n Akaan konttorin palvelupäällikkö ja Akaan Nuorkauppakamarin valmistautuva puheenjohtaja. Taskinen on toiminut nykyisessä työtehtävässään reilut kaksi vuotta. Hän kokee, että tittelillä ei ole hänelle mitään merkitystä, mutta hän saavutti yhden haaveistaan päästessään nykyiseen asemaansa. Nyt tärkein tavoite on saada Akaan konttori vastaamaan hänen omia visioitaan ja sille asetettuja tavoitteita. 

Taskinen kertoo yhdeksi hyvän johtajan ominaisuudeksi kyvyn mokata. Pitää uskaltaa yrittää, jotta voi kehittyä. Mutta onko hän itse koskaan epäonnistunut? ”Koko ajan, jatkuvasti. Kun mokaa, niin virheistä opitaan ja sitten mennään eteenpäin. Olen ehkä 148-vuotiaana melkein täydellinen”, palvelupäällikkö pohtii. 

Auktoriteettikammoisesta nuoresta kasvoi nöyrä johtaja 

Koulu ei maistunut nuorelle Jani Taskiselle. Valkeakosken kasvatti lähti ison rahan toivossa opiskelemaan paperiprosessihoitajaksi. Hän päätyi kuitenkin usean vuoden ajaksi makkaranpakkaajan työhön paikalliselle lihajalostamolle. Lihajalostamon töiden välissä Taskinen vietti vuoden armeijan harmaissa. Armeijassa hänen oli vaikea sopeutua auktoriteetteihin. Tehtävät ilman selkeää perustelua eivät istuneet hänen luonteeseensa. ”Tuohon aikaan olin aika naiivi ja kuvittelin, että kaikki pyörii vain minun ympärilläni”, Taskinen muistelee.  

Urheilu on aina ollut tärkeä osa Taskisen elämää, ja seuraava työpaikkakin löytyi urheiluliikkeestä. Siellä Jani sai lisää vastuuta ja pääsi mukaan rakentamaan yrityksen toista liikettä. Kuitenkaan pelkkä mukava työ ei motivoinut Taskista paria vuotta pidempään. 

Vaikka opinnot oli suoritettu ilman suuria panostuksia, haaveili nuori mies pukuherrojen töistä. Siinäkin mielikuvassa haisi raha, kuten aiemmin paperiteollisuudessa. Taskinen haki töihin vakuutusmyyjäksi. Hän kävi ennen haastattelua hakemassa Dressmannilta suorat housut ja slipoverin. Paikka aukesi ja kymmenen vuoden ura vakuutusyhtiöiden erilaisissa tehtävissä oli edessä. 

Vakuutusyhtiöiden jälkeisessä työssään polkupyörienmaahantuontiyrityksessä hän oppi tiimityöskentelyn kautta nöyryyttä ja pitääkin sitä yhtenä tärkeimmistä ominaisuuksistaan nykyisessä esimiestehtävässä. ”Ole nöyrä, mutta älä nöyristele!” 

Punk-mies tykkää olla kaikessa mukana 

Palvelupäällikön eli tuttavallisemmin pankinjohtajan työpäivä sisältää paljon lainvaatimia valvontatehtäviä ja asiakastapaamisia. Esimiestehtävään pitää myös löytää riittävästi aikaa. Päivät kuluvat parhaaseen palveluun tähdäten asiakkaiden, henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Verkostoituminen on Taskisen vahvuus ja hän tykkää olla monessa mukana. 

Musiikki ja urheilu ovat kuuluneet lapsesta saakka Janin elämään. Bändejä on ollut niin paljon, ettei niitä pysty enää edes laskemaan. Välillä sähkökitaraa rämpytettiin punk-bändissä ja nyt taas soitetaan metallia ja muutamilla projekteilla covereita häistä hautajaisiin. Hiihto, jääkiekko ja salibandy olivat vuosikaudet tärkeimmät ja aikaa vievät harrastukset Taskisen elämässä. 

Ensi vuonna Janilla on edessään taas erilainen haaste, jos hän tulee valituksi Akaan Nuorkauppakamarin puheenjohtajaksi. Hän haluaisi motivoida kamarilaiset toimimaan yhdessä yhteisten tavoitteiden eteen. Taskinen uskoo, että harrastuksessakin voi päteä sama oppi kuin työpaikoilla: Oikeat ihmiset oikealla paikalla takaa menestyksen! 

Kehittyvä johtaja sopeutuu muutokseen 

Jani Taskisen vahvuus johtajana on sopeutumiskyky. Muutos ei ole koskaan pelottanut häntä. Hän osaa myöskin ohittaa omat epäonnistumiset nopeasti. Taskisen yksi lempilainauksista onkin: ”Älä murehdi viittä minuuttia enempää asiaa, millä ei ole viiden vuoden päästä merkitystä!”. 

Jani Taskinen on kiitollinen työnantajallensa OmaSp:lle, joka tarjosi hänelle mahdollisuuden suorittaa Tampereen yliopiston kanssa yhteistyössä toteutetun OmaSp Master esihenkilö- ja asiantuntijakoulutuksen 2019-2020. Johtajuuskirjoja lukeva Taskinen ei edelleenkään ole kiinnostunut koulunpenkillä istumisesta, mutta tämä koulutus kolahti itseoppineeseen johtajaan lujasti. ”Olen sitä mieltä, että on kaksi tapaa päästä pitkälle työelämässä: joko käy koulut aikanaan kunnolla tai sitten valitsee sen vaikeamman tien niin kuin minä ja tekee työnsä niin hyvin, että ovia aukeaa”, Taskinen pohtii. 

Mitä yrittäjämäisellä asenteella edennyt Jani Taskinen sitten voisi vielä kehittää johtajuustaidoissaan? ”90 % hyvistä johtamisen paikoista menee ohi eli toisten kuuntelemista pitäisi opetella”, Taskinen sanoo. Hetkessä eläjälle myös kalenterointi on välillä vaikeaa. Päivät tuppaavat venymään, kun tulee tilanteita, joissa ajattelee: ”äkkiäkös minä tämän tässä välissä teen”. Kehittyvä johtaja on siis aina matkalla kohti parempaa työminää! 

Teksti ja kuvat: Sanna-Leena Linna 

Kuka?

Jani Taskinen, 37v. 
Palvelupäällikkö, OmaSp Akaan konttori 
Perhe: vaimo Linda ja 4 lasta 
Harrastukset: musiikki ja höntsälentopallo 
Valmistautuva puheenjohtaja, Akaan Nuorkauppakamari 

Tiesitkö tämän OmaSp:stä? 

  • Pohjoismaiden nopeimmin kasvava pankki 
  • Suomen suurin säästöpankki 
  • tase 4,8 miljardia euroa 
  • n. 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta 
  • 32 konttoria ja noin 300 asiantuntijaa 
Share this article
Shareable URL
Prev Post

Vote by Hejmo – digiloikasta vauhtia sähköisiin kokouksiin

Next Post

Mentori apuna urakehityksessä

Vastaa
Read next

Puhumalla paremmaksi?

Koskaan ei ole oikea aika. Olin eksynyt Havis Amandan nkk:n sivuille monta kertaa ihastellen punaisten pukujen…