Kaisan ja Assin pikaopas etäkoulutuksiin osallistuville

Etäkoulutukset ovat avanneet aivan uuden lähtökohdan koulutusten luomiseen. Kouluttajat käyttävät valtavasti aikaa valmistautumiseen ja interaktiivisuuden mahdollistamiseen eri työkalujen ja harjoitteiden kanssa. Kuitenkin huipun ja aktiivisen etäkoulutuksen luovat kouluttaja sekä osallistujat yhdessä. Mikä on siis osallistujan rooli ja vastuu etäkoulutuksen innostavuudessa ja onnistumisessa?

Kansallisesta koulutuspäällikkö Kaisa Marinista ja A-alueen koulutuspäällikkö Assi Heinosta on tullut koronavuoden myötä etäkoulutusten konkareita, kouluttajina sekä osallistujina.

OLE LÄSNÄ

On hyvin helppoa tehdä monta muuta asiaa koulutuksen aikana. Etäilyn aika on myös multitaskaamisen aikaa, mutta multitaskaamisesta saattaa nopeasti tulla multipaskaamista, jos et muista fokusoida. Ajan varaamisella, rauhallisen ympäristön järjestämisellä ja erityisesti keskittymällä etäkoulutukseen saat osallistujana enemmän ja koulutuskokemus on innostavampaa.

VIDEOT PÄÄLLE

Videoiden käyttö luo etätilanteessa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja henkilökohtaista otetta. Et livekoulutukseenkaan osallistu pussi päässä tai pystytä ympärillesi näköesteitä. On tottakai paikkoja, joissa et voi videota käynnistää, se on ymmärrettävää. Mutta jos järjestäjä pyytää videon laittamaan päälle, näyttäydy edes hetken verran, erityisesti omien puheenvuorojen kohdalla. P.S. Kukaan ei huomaa etänä oletko meikannut vai et, tai oletko kammannut tukkasi. Pääroolissa on se, että olet elävä, ihana ihminen!

OSALLISTU

Entä jos kukaan ei sano mitään?

Entä jos kukaan ei osallistu?

Nämä kysymykset ovat etäkouluttajan suurimmat jännityksen aiheet etäkoulutuksen alussa. Etäkoulutuksessa läsnäolo ei automaattisesti tarkoita, että osallistut. Asennoidu kommentoidaan chattiin, puheenvuoroihin sekä osallistumaan kouluttajan käyttämiin työskentelytapoihin. Jos olet päättänyt osallistua etätapahtumaan, osallistu kunnolla ja anna oma panoksesi. Vain siten saat tapahtumasta täyden kokemuksen ja opit haltuun.

LUE JÄRJESTÄJÄN OHJEISTUS

Tapahtuman järjestäjä saattaa ohjeistaa, mitä odottaa osallistujilta. Usein etä-work shopeissa ohjeistetaan enemmän aktiiviseen osallistumiseen ja etämassaluennoissa enemmän aktiiviseen kuunteluun. Ohjeistuksesta tiedät, milloin etäkoulutus sopii lenkkikuunteluksi ja milloin on hyvä olla valmiina interaktiiviseen menoon. Järjestäjä saattaa ilmoittaa myös erikseen tapahtumassa käytettävistä työkaluista ja aktiviteeteista.

– Onko sillä lopulta eroavaisuutta osallistutko livenä vai etänä tapahtumaan? Etänä osallistuminen on helppoa, mutta mieti miten olisit osallisena livetapahtumassa. Kun olet aktiivinen, osallistut, näytät itsesi edes hetken videon välityksellä, voit kuvitella että nämä olisit tehnyt livetapahtumassakin. Puoliksi kuunneltu on myös puoliksi koettu, kertoo Assi ja muistuttaa vielä ladata akut täyteen!

TEKSTI: KAISA MARIN JA ASSI HEINO