Tapahtumat tarjoavat radikaalia läheisyyttä vastareaktioksi innovaatioapatiaan

Millaisina tapahtumat palaavat koronan jälkeen? On kysymys, jota mietimme neljän Turun alueen nuorkauppakamarin aluille paneman SHIFT Business Festivalin kanavissa päivittäin, nämä neljä nuorkauppakamaria omistavat edelleen SHIFTin yhdessä muiden alueen toimijoiden kanssa.

SHIFTin juuret eivät turhaan ole tulleet JCI toiminnasta. 3 000:n osallistujan SHIFT järjestetään tänäkin vuonna Turussa elokuussa – siitäkin huolimatta, että valtaosa kesätapahtumista on peruttu hallituksen exit-strategian julkistamisen jälkeen (tai sen puuttumisen johdosta).

– Olen ylpeydellä seurannut vuoden aikana myös nuorkauppakamarilaisten alueellisia ja valtakunnallisia tapahtumia, jotka ovat lyhyelläkin aikataululla siirtyneet verkkoon tai tilanteen salliessa järjestetty livetapahtumina. Jokainen kokousta järjestänyt kamari on pistänyt itsensä likoon ja onnistunut upeasti. – Vaikka virtuaalitapahtumat ja koulutukset ovat varmasti tulleet jäädäkseen, uskon, että koronaeristyksen jälkeen luvassa on todennäköisesti sosiaalisuudessaan hyvin intensiivisiä kokemustarpeita.

– Kuulemme kävijöiltämme ja kumppaneiltamme, etteivät etäosallistumiset riitä korvaamaan livekohtaamisia innovaatiotyössä.

Pandemian vaikutukset näkyvät elämässä vielä rokotesuojan syntymisen jälkeenkin, mutta meillä ei ole varaa odotella, että olemme täysin kuivilla kriisistä. Kohtaamisten palautumisen on startattava, ja tässä toivoisin myös JCI:n näyttävän tietä hybridiin tulevaisuuteen.

SINI TOIVONEN

TOIMITUSJOHTAJA, AIRISTON NUORKAUPPAKAMARIN JÄSEN

SHIFT Business Festival 25.-26.8.2021, Turussa ja virtuaalisesti Liput: www.theshift.fi/tickets