Paluu töihin sai aikaan kriisin, mutta toi myös toivotun muutoksen

Sain esikoiseni syksyllä 2019 ja jäin äitiyslomalle. Joulukuussa Kiinasta kantautui huolestuttavia uutisia. Sanoin puolisolleni, että tuosta tulee vielä iso juttu.

Tuoreet äidit viihtyvät helposti kotona vauvojensa kanssa ainakin alkuun. Ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa olivat myös itselle ihanaa hattaraa, mutta kun korona peruutti keväälle suunnitellut perhekerhot ja vauvamuskarit, aloin kaivata elämään muutakin. Onneksi oli nuorkauppakamari. Osallistuin etänä yli kymmeneen koulutukseen. Ymmärrän niitä, joille pyllyposkien puuduttaminen Teamsin äärellä ei maistunut työpäivän jälkeen, mutta itselle läppärin avaaminen oli todella tervetullutta vaihtelua.

Oltuani kotona vuoden ja kolme kuukautta, palasin radiotuottajaksi Yle Tampereen toimitukseen. Odotin töihin pääsyä valtavasti, mutta en ollut osannut varautua paineisiin, joita työn ja perheen yhdistäminen toi eteen ensimmäistä kertaa. Esimiestehtäväni oli muuttunut merkittävästi poissa ollessani. Tiimi oli osin uusi ja työtehtäväni, nyt koronan vuoksi kokonaan etänä hoidettava, oli aiempaa vaativampi. Entisessä elämässä kiiretilanteet olivat ratkaistavissa ylitöillä, mutta nyt lapsi piti hakea päiväkodista ajallaan. Usein päädyin jatkamaan töitä vielä illalla. Halusin näyttää, että pystyn samaan kuin ennenkin.

Kaikesta huolimatta töitä alkoi kasaantua ja tunne riittämättömyydestä kasvaa ylivoimaiseksi. Koin, etten kyennyt olemaan yhtä hyvä työntekijä kuin aiemmin, enkä olemaan tarpeeksi läsnä lapselleni arjessa. Aloin väsyä. Asia oli vaikea kohdata, sillä olinhan vasta palannut töihin.

Olen kuullut sanottavan usein, että hyvä johtaja tunnistaa työyhteisönsä muutostarpeet. Omalla kohdalla oli lopulta pakko sanoa kevään kehityskeskustelussa, ettei työ enää vastannut toiveita. Onneksi minulla on hyvä esimies, joka kuunteli. Sovimme, että vaihtaisin kesän alussa tehtävää ja syksyllä saisin alkaa tehdä jo aiemmin toivomaani nelipäiväistä työviikkoa.

Tämän Johtaja-lehden ilmestyessä syksy on tullut ja olen saanut jo viettää lapseni kanssa aiempaa pidempää viikonloppua. Työskentelen Yle Pirkanmaan alueuutisissa ankkurina ja opin lisää tv-työstä, mikä on uralla uusi aluevaltaus. Johdan tiimin sijasta toistaiseksi vain itseäni. Olen innostunut ja motivoitunut, jaksan ja voin hyvin. Kehittyminen tarkoitti siis tällä kertaa hölläämistä.

Ihanaa syksyä kaikille kamariystäville!

Laura Hart

Kamari: Porin Nuorkauppakamari

Työ: Uutisankkuri, Yle Alueuutiset/Tampere

Perhe: puoliso ja 2v. prinsessa