Johtajuus on vastuunkantamista niin hyvinä kuin huonoina aikoina

Lehden teemana on tällä kertaa vastuullisuus ja laajana aiheena se koskettaa niin yksilöitä kuin yrityksiäkin. Pureudumme teemaan monesta eri näkökulmasta ja esimerkiksi Kaisa Hietalan haastattelusta sivulta 8 voit lukea Kaisan ajatukset siitä, miksi vastuullisuus tulisi nostaa yrityksen ytimeen, osaksi liiketoimintaa ja vinkit siihen, miten se käytännössä tehdään.

Johtaja toimii esimerkkinä muille. Tällä kriteerillä me kaikki olemme johtajia. Olemme ainakin esimerkkejä nuoremmille, jotka imevät itseensä vaikutteita sanoistamme ja teoistamme. Meillä on vaikutusta myösläheistemme toimiin ja valintoihin. Vastuullisuudesta ei voi ottaa vapaapäivää, vaan joka päivä on yritettävä tehdä parempia valintoja. Vastuullisilla teoilla jokainen voi vaikuttaa. Lehden sivulla 24 Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä kertoo, minkälaisia erilaisia keinoja järjestötoimija voi käyttää viedäkseen sanomaansa eteenpäin.

Välillä tekemämme päätökset eivät ole kuitenkaan helppoja ja osa ei aina johda menestykseen. Meillä täytyy kuitenkin olla selkärankaa kantaa vastuu tekemistämme päätöksistä, vaikka ne olisivat olleet vaikeita. Jari Sarasvuon mukaan ollaksemme vastuullisia tulee meidän yksinkertaisesti pärjätä hyvin siinä mitä teemme. Vuoden Nuori Menestyjä – JCI TOYP -kilpailun suojelijan Jari Sarasvuon haastattelun voit lukea lehden sivulta 22.

Nappaa tämä lehti mukaan kesälomareissullesi ja uppoudu lehdestä löytyvien juttujen pariin.

Ihanaa kesää juuri sinulle!

Jenni Välkky

Päätoimittaja