Kokeilucorner – Porojooga kääntää käsityksen joogasta päälaelleen

Kuusamon Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Satu Pesonen kokeili MunPolku Joogan porojoogaa Kujalan porotilalla. Kirpeä pakkasaamu oli omiaan aistit herättävään lajiin tutustumiseen.

Perinteisessä joogassa keskiössä on kaiken ulkopuolisen poissulkeminen mielestä. Entä sitten, kun joogataan -20° pakkasessa ulkona, porojen käyskennellessä kosketusetäisyydellä? Kuusamolaisella Kujalan porotilalla tätä pääsee testaamaan. Kujalan tila on tiettävästi ainoa porojoogaa tarjoava porotila Suomessa.

Kuusamon Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Satu Pesonen kiinnostui lajista tutkittuaan porotilan nettisivuja. Ennakko-odotukset porojoogan suhteen olivat silti hieman skeptiset.

– Oletin, ettei porojoogassa tehdä juuri mitään, eikä asanoihin pystyisi edes taipumaan paksut toppavaatteet päällä. Päätin silti kokeilla lajia, koska konsepti kuulosti mielenkiintoiselta.

Joogaohjaaja Piritta Liikka MunPolku Joogasta osoitti epäilyt nopeasti vääriksi. Toisin kuin perinteisessä joogassa, porojoogassa keskiössä on nimenomaan ympäristön ärsykkeiden huomioiminen.

– Porojen määrä ja käyttäytyminen sekä esimerkiksi vallitseva sää luovat yksilöllisen kokonaisuuden, minkä ansiosta jokainen porojoogakerta on erilainen.

Satu Pesonen sai pian huomata, että tunnin alussa annettu porontalja ei ollut paikallaan istumista varten.

– Yllätyin, miten paljon olimme liikkeessä ja teimme eri asanoita. Oli mielenkiintoista kokea, kuinka ympäristön äänet, tuoksut ja porojen läsnäolo antoivat itselleni mahdollisuuden rauhoittumiseen. Perinteisessä joogassa tämä ei ole onnistunut.

Lisäpisteitä Satu antaa myös ainutlaatuisista asentojen nimistä. Tunnin aikana taivuttiin muun muassa kuusamolainen marjanpoimija -asanaan.

Vaikka porot ja lumiset maisemat olivat jo entuudestaan hyvin tuttuja kuusamolaiselle, kokemus oli hieno ja idea toimiva.

– Porojooga antaa paikalliselle tilaisuuden rauhoittua luonnossa, mutta matkailijalle tämän lisäksi eksoottisen kokemuksen uudessa ympäristössä.

Teksti ja kuvat: Sina Riikonen, Kuusamon Nuorkauppakamari