Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta

Lue näköislehti

Suomen Nuorkauppakamarien digilehti johtajuudesta

Verkostoissa on voimaa

Oletko joskus kuullut sinulle esitetyn kysymyksen ”Sä, kun tunnet sen yhden, niin kysytkö mulle alennusta?”?

Itse aikoinaan kiinnitin huomiota tähän kysymyksen asetteluun, kun eräs tuttuni tarvitsi tiettyä tuotetta ja halusi hyödyntämällä minua ja verkostoani saadakseen tuotteen halvemmalla. Tarkoitus oli toki hyvä eli saada tuote halvemmalla, mutta tulokulma oli kyllä väärä. Voitte arvata teinkö paljon työtä pyynnön eteen. Väitän, että lopputulos olisi ollut eri, jos minulta olisi pyydetty vaikkapa näin: ”Minulla on tarve tuotteelle, jota saa tuttusi kautta. Voisitko pyytää häntä ottamaan minuun yhteyttä, niin voisin hankkia tuotteen verkostosi kautta?”. 

Tässä tulee mielestäni hyvin esiin verkoston voima. Minua on luonnehdittu sosiaaliseksi ja verkostoituneeksi ihmiseksi (tunnistan tästä kyllä itseni), joka myös mielellään auttaa ystäviään. Ja miten helppoa se loppujen lopuksi onkaan, kun käytettävissä on laaja (jci-)verkosto niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Minä näen aina näissä tapauksissa jokaisen osapuolen hyödyn, vaikka en usein konkreettisesti itse mitään hyötyisikään, kun pystyn tuttavaani auttamaan, tai suosittelemaan verkostojeni kautta löytyvää kontaktia. Ja, kun jotain laadukasta sekä loistavaa palvelua/tuotetta olen joltain hankkinut, niin sitä kehtaa myös selkä suorana suositella muillekin! Kehuminen ja toisen suosittelu ei maksa kuin pienen hetken aikaa, mutta se kannattaa aivan varmasti. 

En tiedä, onko olemassa tutkittua dataa siitä, miten paljon me jc:t käytämme verkostojamme hyväksemme, mutta varmasti tässäkin voimme olla entistä aktiivisempia. Onpa kyseessä sitten lounasseura vieraassa kaupungissa (kysy Jci-ryhmässä kuka lähtee lounaalle), Weber-grillin osto (suosittelen K-Rauta Kuninkoja/kauppias Sami Aalto), esitteen painatusta (Painola ja Johanna Saarinen), brändin rakentamista (Brändininja Melina Schmidt) taikka valokuvausta (Katri Haavisto), niin omien hyvien kokemuksien ja suosituksien kertominen on yhteiseen hiileen puhaltamista. Toki on olemassa kaupallistettuja suosittelu-verkostoja, mutta oman verkoston ylläpitäminen, laajentaminen ja hyödyntäminen on aina ilmaista. Ja jci-verkostoja voi laajentaa helposti osallistumalla tilaisuuksiin niin kotimaassa kuin globaalistikin – se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.  Kirjaimellisesti voi sanoa, että vain taivas on rajana, jos edes sekään (ja kysypä Janne Viinikkalalta, jos hän ottaisi sinut joskus lennolle kyytiin)! 

Kimmo Hollmén, senaattori #77169, Airiston Nuorkauppakamari ry

Share this article
Shareable URL
Prev Post

Developing as a leader with global networks

Next Post

Ainutlaatuinen kokemus – European Academy

Vastaa
Read next