UraStartti 2018 – tapahtumassa haastateltiin yrityksiä tulevaisuuden työstä

Rauman Nuorkauppakamarin helmikuussa järjestetyn Urastartti-messun teemana oli tulevaisuuden työ. Työn tulevaisuudesta ja työelämän muuttumisesta puhutaan tällä hetkellä paljon. Yleinen käsitys on, että tulevaisuudessa palvelu- ja tietotyön tekeminen lisääntyy ja yhä useammasta palkansaajasta tulee yrittäjä. Työurat koostuvat monesta päällekkäisestä ja limittäisestä työstä, ja pitkät työurat yhdellä työnantajalla ovat yhä harvinaisempia.

Työelämän muutos näkyy jo tälläkin hetkellä. Kyselimme messuilla mukana olleilta yritykseltä, miten he näkevät työelämän muutoksen ja mitä haasteita muutos tuo tullessaan. Yrityksestä ja toimialasta riippumatta ajatukset olivat hyvin samanlaisia. Kokosimme alle kolme yleisintä kommenttia:

Esille nousi työvoiman osaamistarpeen muutos ja sen myötä osaavan työvoiman löytäminen. Jatkuva oppimien ja monipuolisuus nousevat siis tärkeään rooliin työnhakijan näkökulmasta.

Työntekijöiden kriteerit työpaikkaa kohtaan tiukkenevat. Aiemmin yritykset uskoivat voivansa valita heille parhaiten sopivan hakijan. Nykyään työnhakija valitsee tarkoin yrityksen johon haluaa hakea ja jossa haluaa työskennellä.

Oman paikkakunnan vetovoima koettiin haasteena työvoiman saannille. Monet pienet kaupungit kamppailevat tämän ongelman kanssa. Isojen kaupunkien ympäryskunnat ovat muuttovetovoimaisimpia. Ihmiset kaipaavat monipuolisia palveluja ja koulumahdollisuuksia sekä hyviä liikenneyhteyksiä.

Kuvassa UraStartti 2018 – projektitiimi Antti Lehto, Turkka Toivola, Miina Koskinen, Maija Männistö, Ainomaija Kylänpää, Mia Nikula, Johanna Lainio, Jarno Laine, Ville Anttila, Melisa Haahtinen ja Kimmo Vainio.

Kirjoittaja Miina Koskinen