Töissä idässä – vlogisarjalla kohti mahdollisuuksien maakuntaa

Pohjois-Karjala on hieno paikka elää ja työskennellä. Alueelta löytyy upeita työ- mahdollisuuksia, ystävällisiä ihmisiä sekä merkityksellisiä vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Tästä huolimatta alueen yritykset kamppailevat vuosi toisensa jälkeen työvoima- ja osaamispulasta, muuttotappio on suurta etenkin korkeakoulutettujen opiskelijoiden ikäryhmässä, ja maakuntamme vetovoimatekijät kalpenevat mediassa pääkaupunkiseudun rinnalla. Joensuun Nuorkauppakamarilaiset tarttuvat ongelmaan nykyaikaisen sarjaformaatin muodossa.

’Töissä Idässä’ on 12 jaksoinen ’Iholla’-ohjelmaformaattia mukaileva vlogisarja, jossa pohjois-karjalaiset uraa rakentavat nuoret aikuiset pääsevät näyttämään rehellisesti, miltä heidän arkensa näyttää. Luvassa on aito, hauska sekä syvällinen sarja, joka tarjoaa katsojilleen eturivin paikan Pohjois-Karjalan työmaisemaan. Ajatus sarjan toteuttamisesta lähti liikkeelle projektia vetävän nuoren markkinointiyrittäjän haaveesta tuottaa sarjaformaatti – ja tehdä lisäksi alueellisesti jotain vaikuttavaa.

Joensuun Nuorkauppakamarille projekti on ensimmäinen laatuaan. Kamarissa halutaan toteuttaa elinkeinoelämää vauhdittavia projekteja, jotka istuvat digitaaliseen mediamaisemaan. Hankkeen nykyaikainen toteutustapa onkin saanut lämpimän vastaanoton Nuorkauppakamarissa sekä sen sidosryhmissä. Etenkin koronavuosi on saanut nuoren projektitiimin miettimään, kuinka yhteiskunnallisesti merkittäviä tekoja voidaan tehdä turvallisesti myös digimuodossa. YouTubessa syksyllä 2021 julkaistava sarja on matalan kynnyksen viihdesisältö, joka toimii samalla loistavasti markkinointimateriaalina Pohjois-Karjalan työelämälle.

Vlogisarjan jaksopaikat myytiin loppuun vain yhdessä viikossa. Projekti on tarkoitus aloittaa reippaalla aikataululla ja kuvaukset toteutetaan kesä-syyskuun aikana. Joensuun Nuorkauppakamari tiedottaa hankkeen etenemisestä sekä julkaisusta omilla somekanavillaan.

TEKSTI: Silja Suomalainen