Shanghai tai Helsinki – Näistä johtamisen tavoista pidän kiinni

Handelsbankenin yrityskulttuuriin sopii vastuunottaminen. Omilta esimiehiltäni olen aina saanut vapaat kädet ja tätä samaa toimintatapaa haluan viedä eteenpäin omille tiimiläisilleni. Olen myös huomannut, että hyvä johtaja on systemaattinen ja taitava delegoimaan. Hyvä esimies antaa alaisilleen tarpeeksi valtaa ja vastuuta sekä selkeät ja helposti mitattavat tavoitteet.

Esimiehenä olen oppinut olemaan läsnä ja kuuntelemaan tiimin jäsenien ajatuksia. Olen systemaattinen ja kalenteroin aikaa keskusteluihin jokaisen kanssa. Seuraan myös miten kokeneemmat johtajat toimivat ja yritän koko ajan oppia lisää johtajuudesta.

Syksyn alussa muutan Shanghaihin ja aloitan työt tittelillä Head of Corporate Banking. Kiinan tuhansia vuosia vanha kulttuuri on itsessään valtavan kiehtova ja toivon, että ehdin tutustua siihen paremmin. Minua kiinnostaa myös Kiinan moderni talous ja varsinkin se valtava nopeus, jolla asiat tapahtuvat ja edistyvät.

Shanghaissa pääsen toimimaan esimiehenä eri kulttuuritaustoista tuleville ihmisille, joilla voi olla hyvin erilaisia käsityksiä johtajuudesta. Uskon, että Handelsbankenin vahva yrityskulttuuri tukee johtamisen työtä ja että läsnäolosta ja systemaattisesta lähestymistavasta on apua niin Helsingissä kuin Shanghaissakin. Varmaa on, että tulen oppimaan paljon uutta.

TEKSTI: MONA VON WEISSENBERG, HEAD OF CORPORATE BANKING, HANDELSBANKEN SHANGHAI

Handelsbanken tarjoaa kattavan valikoiman pankkipalveluja yksityis- ja yritysasiakkaille. Asiakkaanamme saat käyttöösi koko Handelsbanken-konsernin asiantuntemuksen ja laajan kansainvälisen verkoston. Pankki tunnetaan vahvasta yrityskulttuuristaan ja asiakaskeskeisestä, joustavasta palvelustaan. Handelsbankenilla on Suomessa 40 konttoria ja runsaat 600 työntekijää.