Inspiroiva ja innostava johtaminen palkittiin

Tiedote.
Julkaistu: 05.11.2014 klo 16:24
Julkaisija: Suomen Nuorkauppakamarit ry

Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen, 34, on voittanut Vuoden Nuori Johtaja 2014 -kilpailun. Mikko Kuitunen on ollut perustamassa 8 yritystä. Näistä yrityksistä ensimmäinen ja toistaiseksi suurin on Vincit Oy. Vincit Oy työllistää nykyisin yli 100 henkeä.

Kuitusen tapa johtaa omalla esimerkillään ennakkoluulottomasti ja osallistavasti vakuutti tuomariston.

– Arvostimme erityisesti Kuitusen kykyä osallistaa ja motivoida työntekijöitään kohti menestystä. Johtajuus punnitaan, kun yritystoiminnassa on haasteita ja ollaan vaikeissa tilanteissa. Mikko on esimerkillisellä ja vastuullisella toimintatavallaan nostanut yrityksensä useamman notkahduksen jälkeen määrätietoiseen kasvuun, toteaa tuomariston varapuheenjohtaja Mervi Vuorinen.

Vincit on tänä vuonna Suomen paras työpaikka ja Euroopassa kahdeksanneksi paras. Lisäksi yritys on valittu Työelämä 2020 -hankkeen mallioppilaaksi. Sisäistä luottamusta mittaava Trust Index on Vincitissä huippuluokkaa. Vincit palkittiin myös 2013 Vuoden Yrityksenä. Palkinto jaetaan taloudellisen menestyksen ansiosta.

– Vincit on tällä hetkellä huippukunnossa, muttei taival ole ollut helppo. Takana on konkurssin partaalle ajautuminen vuosi perustamisen jälkeen, liikevaihdon merkittävä pudotus suurimman asiakkaan lähtemisen myötä sekä merkittävien tappioiden hetkiä. Yritystä kehitetään kuitenkin pitkäjänteisesti sitoutuneesti ja isommatkin notkahdukset hoidetaan ja niissä tilanteissa ei hätäillä, Mikko Kuitunen toteaa.

Johtajana Kuitunen uskoo ihmisten haluun tehdä työnsä hyvin ja olla tekemisistään ylpeitä. Hän kannustaa vastuunkantoon ja fail fast -filosofiaan. Kuitusen moton mukaan anteeksi saa helpommin kuin luvan. Hän pyrkii rohkaisemaan työntekijöitään tekemään päätöksiä niin uusien asioiden ennakkoluulottoman kokeilun kuin vanhojen käytäntöjen lopettamisen suhteen.

Kuitunen ei pidä kynttilää vakan alla vaan jakaa osaamistaan ja oppimaansa laaja-alaisesti erilaisissa tilaisuuksissa, oppilaitoksissa ja muissa yhtiöissä osakkaana sekä hallituksen jäsenenä.

– Olen ollut viimeisen kolmen vuoden aikana perustamassa seitsemää muuta yritystä ja lisäksi sijoittanut useisiin startup-yrityksiin. Nämä yritykset työllistävät tällä hetkellä 150 henkilöä ja muutamilla on todella kova kasvuvauhti. Tästä porukasta nousee tulevaisuudessa Vincitin tasoisia, hienompiakin yritystarinoita.

Vuoden Nuori Johtajan -kunniamaininnat myönnettiin Heikki Haasmaalle, Tero Saksmanille ja Oskari Tuhkaselle. Samassa tilaisuudessa palkittiin Teknologiateollisuuden Vuoden Nuori Johtaja 2014, jonka pokkasi Kone Hissit Oy:n toimitusjohtaja Heikki Haasmaa.

Lisätietoja:

Vincit Oy
Mikko Kuitunen, toimitusjohtaja, puh.  040 589 8316, mikko.kuitunen@vincit.fi

Suomen Nuorkauppakamarit ry
Mervi Vuorinen, kehitysjohtaja, Kestävä johtajuus, mervi.vuorinen@jci.fi, puh. 050 428 7323
Niina Hämäläinen, Vuoden Nuori Johtaja kansallinen projektipäällikkö, niina.hamalainen@jci.fi, puh. 050 384 4516

www.nuorijohtaja.fi