ECM toi kulttuurinnälkäiset suomalaisherkkujen äärelle

Keskuspuiston Nuorkauppakamari järjesti European Capitals Meeting-tapahtuman 6.-9.6.2024 Helsingissä, jossa se pidettiin ensimmäistä kertaa. European Capitals Meeting on epävirallinen kansainvälinen kokousviikonloppu, jossa keskitytään oppimiseen, verkostoitumiseen, paikalliseen kulttuuriin tutustumiseen sekä yhdessä inspiroitumiseen. Helsinkiin kokoontui 41 osallistujaa 11 Euroopan maasta. Osallistujille tarjottiin mahdollisuus kotimajoitukseen, joka antoi syväsukelluksen suomalaisuuteen.

Teksti ja kuvat: Tiina Tanninen, Tuuli Kuusama ja Pauliina Pietilä

Torstaina innokkaimmilla osallistujilla oli mahdollisuus aloittaa Helsinkiin tutustuminen purjehduksella. Koko porukka tapasi tervetuloillallisella Badgerissa, jossa Keskuspuiston puheenjohtaja Sanni Kaikkonen ja A-alueen edustajat puheenjohtaja Viktor Andersson ja kansainvälisyysvastaava Katja Väinöläinen toivottivat osallistujat tervetulleiksi. Tämän jälkeen keskityttiin tutustumiseen ja verkostoitumiseen. Iltaa jatkettiin perinteisessä torstai-Kallessa.

Perjantain starttasi yritysvierailu Orionille suomalaiseen lääketeollisuuteen tutustuen; puheenvuoroja kuultiin muun muassa vastuulliseen lääketutkimukseen sekä terveyden edistämiseen liittyen. Iltapäivä jatkui Helsinkiin tutustuen kaupunkisuunnistuksen merkeissä. Illalla kokoonnuttiin Otaniemeen saunailtaan, jossa meribiologi ja ympäristöneuvos Jan Ekebom kertoi Itämeren ajankohtaisista haasteista.

Mökkiympäristö meren rannalla keskellä kaupunkia oli mieleenpainuva elämys monelle osallistujalle, ja se tarjosi myös mahdollisuuden nauttia saunasta, paljusta ja varta vasten tapahtumaa varten tehdystä Keskuspuiston mustikkaisesta oluesta.

Lauantaina kouluttauduttiin Hanna Muukan johdolla Measuring Impact -koulutuksessa siirtolapuutarhan vehreyden keskellä. Kotitekoinen porkkana-fenkolikeitto, ruisleipä ja raparperipiirakka olivat oivia otoksia suomalaisista herkuista. Iltapäivän kruunasivat Kyrö Distilleryn gini- ja viskimaistiaiset. Lauantai-ilta huipentui juhlaillalliseen upeassa ravintola Sipulissa, josta siirryttiin Helsingin yöhön ravintola Teatterin VIP-tiloihin. Juhlaillalliselle saatiin osallistujien lisäksi 15 muuta vierasta nauttimaan kansainvälisestä tunnelmasta.

Sunnuntaina ohjelmassa oli vielä yhteinen brunssi sekä ensi vuoden ECM:n järjestäjäkaupungista päättäminen. Muumi-teemaisen brunssin kruunasivat karjalanpiirakat, hedelmät ja uunituoreet korvapuustit. ECM-tiimi oli hyvillä mielin onnistuneista järjestelyistä ja aivan erityisestä ECM-tunnelmasta. Lopuksi Turkin delegaatio toivotti vielä kaikki tervetulleeksi Ankaraan juhlistamaan Rising of the Leaders-teemaista ensi vuoden European Capitals Meetingiä 2025.

Projektitiimissä toimivat Emilia Haapaniemi, Tiina Tanninen, Tuuli Kuusama, Laura Savikoski, Laura Ruohola, Laura Merisaari, Janita Korva, Tuulia Kuusinen, Freya Böök sekä projektipäällikkö, COC Director, Pauliina Pietilä.