Finland Youth Forum palkittiin maailmalla

Suomalainen asennevaikuttaminen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi palkittiin viikonloppuna maailman parhaana Intian Goalla. Suomen Nuorkauppakamarit ry:n kehittämä ja toteuttama Finland Youth Forum voitti JCI – Junior Chamber Internationalin myöntämän palkinnon sarjassa Best National Flagship Project.

Suomen Nuorkauppakamarit ry järjesti lokakuussa 2017 Turun vanhassa lääninvankilassa foorumin, johon kutsuttiin yhteen yrityselämän, julkisen sektorin, järjestökentän ja politiikan tulevaisuuden lupaukset. Foorumissa nuoret pohtivat yhdessä vastauksia siihen, miten Suomen 100-vuotisjuhlavuoden jälkeen kehitetään hyvinvointia ja menestystä työelämässä seuraavan sadan vuoden aikana.

– Muutos lähtee yksilöistä. Jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Me näytimme ympäristöllemme, mitä asenne- ja arvomuutos tarkoittavat ja miltä ne konkreettisesti tuntuvat. Kestävän kehityksen tavoitteiden päämääränä on tehdä maailmasta parempi paikka kaikille, sanoo foorumin organisoinnista vastannut Tuula Sillanpää.

Suomen Nuorkauppakamarit yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa olivat rakentaneet Kakolan vankilan selleihin tehtäviä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden ympärille. Osallistujat kiersivät sellejä pakohuonepelin hengessä ratkaisten heille esitettyjä globaaleja haasteita.

– Finland Youth Forum oli ihmisten asenteisiin vaikuttamista. Vankilan muurien sisäpuolella osallistujat eri yhteiskunnan sektoreilta saivat osansa arvomuutoksesta. Mukana oppaina olivat rikollisesta elämäntavasta yhteiskuntaan palanneet Kakolan entiset vangit, kuvailee projektipäällikkö Tuula Sillanpää.

YK:n kehitystavoitteita on 17 ja ne koskettavat kaikkia YK:n jäsenvaltioita. Suomen Nuorkauppakamarit ry on sitoutunut päämäärien edistämiseen. Kehitysohjelman tavoitteita ovat muun muassa tasa-arvo, köyhyyden ja nälän poistaminen sekä maapallon kantokyvyn suojeleminen.

– Tavoitteet eivät ole yksinomaan yhteisen hyvinvointimme varmistamisen työkaluja, vaan ne tulevat olemaan vahvoja kilpailuetuja myös huomisen liiketoiminnassa. Finland Youth Forum paitsi edistää kestävämmän yhteiskunnan luomista, se myös maalaa kuvan siitä, millaisilla tekijöillä huomisen työelämämenestystä rakennetaan, kommentoi Suomen Nuorkauppakamarit ry:n puheenjohtaja Lauri Valtonen.