Ekosysteemi on menestyvän yrityksen elinehto

Viron entinen pääministeri Taavi Rõivas vaihtoi politiikan startup-maailmaan. Nyt hän kertoo, miten luodaan yritteliäisyyden ekosysteemi, ja miksi hän haluaa päästä eroon yksityisautoilusta.

Valkoinen auto taulussa näyttää pienen bussin ja henkilöauton yhdistelmältä. Taavi Rõivas vastaa Teams-puheluun toimistolla, jonka tauluissa näkyy tulevaisuuden liikenne. Rõivas on hallituksen puheenjohtaja Auve Tech startup-yhtiössä, joka kehittää itseohjautuvaa liikennejärjestelmää. Sen tarkoitus on päästä eroon henkilöautoista, myös takseista.

– Isoisälleni auto oli omaisuutta, joka tuli omistaa koko elämän. Minun lapseni miettivät, miten päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman kätevästi. Siihen me olemme etsimässä ratkaisua, Rõivas sanoo. Rõivaksen johtamassa yhtiössä rakennetaan julkista liikennejärjestelmää, jota on helppo käyttää myös silloin, kun sataa vettä tai kauppakassit painavat. Kaduilla liikennöivät automatisoidut ajoneuvot tarjoavat tähän ratkaisun. Ne vievät kotiovelle asti ja niitä voi käyttää myös lasten kanssa – toisin kuin esimerkiksi sähköpotkulautoja tai -pyöriä.

Yhtiön liiketoiminnan ytimessä on vastuullisuus. Rõivas uskoo, että liikkumisen tulevaisuus näyttää erilaiselta kuin vielä osaamme edes kuvitella. Se muuttaa myös rakennettua ympäristöä. Tällä hetkellä kaupungit on rakennettu autojen ehdoilla. – On parkkihalleja ja parkkipaikkoja, jotka vievät paljon tilaa ihmisten viihtymiseltä. Kaupungeista tulisi elävämpiä, jos kaikkea ei olisi rakennettu autoja varten.

Tärkeintä on vuorovaikutus
Vielä kuusi vuotta sitten Rõivas työskenteli Viron pääministerinä. Virkaan astuessaan hän oli EU-maiden nuorin pääministeri. Poliittinen ura alkoi jo lukiossa. Rõivas sanoo, että hänen polkunsa pääministeriksi sisälsi sekä loogisia strategisia askeleita että sattumia.

– Se oli tarttumista mahdollisuuksiin, jotka avautuivat eteen. Startup-maailmaan hyppääminen oli Rõivakselta tietoinen valinta. Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa politiikassa seuraavat 30 vuotta.

– Halusin käyttää energiani johonkin uuteen. Teknologia-ala on hyvin erilainen sektori kuin politiikka. Viimeisten vuosikymmenten aikana ekosysteemiajattelu on korostunut yrityselämässä. Jatkuvasti muuttuva toimintaympäristö vaatii vuorovaikutusta muiden yritysten kanssa. Rõivas sanoo, että ekosysteemit ovat startup-yrityksille elintärkeitä. Hän nostaa esimerkiksi virolaislähtöisen Skypen, jonka Microsoft sittemmin osti.

– Se osoitti, että Vironkin kokoisessa maassa on mahdollista rakentaa globaali yritys, joka muuttaa maailmaa. Skypen jälkeen Viron startup-ekosysteemi on Rõivaksen mukaan ottanut melkoisia harppauksia eteenpäin. Iso vaikutus on ollut sillä, että menestyneet yrittäjät ovat jatkaneet varallisuutensa sijoittamista uusiin yrityksiin.

”Kukaan ei yksin muuta koko maailmaa”
Ekosysteemiajattelussa merkitystä on kaikilla ekosysteemin toimijoilla, myös poliitikoilla, jotka säätävät lakeja ja suuntaavat rahoitusta erilaisiin kohteisiin. Aloittaville yrittäjille Rõivaksella on yksi tärkeä neuvo.

– Jo hyvin varhaisessa vaiheessa kannattaa olla yhteydessä muihin yrittäjiin ja rahoittajiin esimerkiksi erilaisten tapahtumien kautta. On todellakin viisasta verkostoitua ja kysyä neuvoa. On paljon ihmisiä, jotka ovat tehneet saman aiemmin. Rõivas sanoo, että Auve Tech ei ole perinteisin startup. He eivät kehitä vain yhtä sovellusta tai ohjelmistoa, vaan haluavat muuttaa koko tavan liikkua. Vastuullinen liiketoiminta ja johtaminen ei Rõivaksen mukaan enää tässä ajassa ole vaihtoehto, se on yrityksen elinehto.

– Yksikään yritys ei tietenkään yksin muuta koko maailmaa. Ehkä on järkevintä miettiä, miten juuri teidän markkinapaikassanne, teidän toimialallanne tai tuotteellanne on mahdollista löytää käytännöllisiä tapoja ratkoa ongelmia vastuullisesti, hän sanoo.

Kuka?
TAAVI RÕIVAS
→ 42-vuotias
→ Itseohjautuvia ajoneuvoja ja liikennejärjestelmää kehittävän Auve Tech -startupin hallituksen puheenjohtaja.
→ Toimi vuosina 2014-2016 Viron pääministerinä. Vuosina 2012- 2014 Rõivas oli Viron sosiaaliministeri.
→ Rõivas on opiskellut markkinointia ja kansainvälistä taloutta Tarton yliopistossa.
→ Perheeseen kuuluu puoliso ja kolme lasta.

Teksti: Veera Reko