Tunteiden tunnistaminen osana työyhteisön hyvinvointia

Työelämä vaatii yhä enemmän joustavuutta, notkeutta ja itseohjautuvuutta. Vapaa-aika ja työaika eivät enää ole helposti erotettavissa. Työhyvinvointi ei koostu ainoastaan työpaikalla tapahtuvasta toiminnasta tai työyhteisöstä, vaan laajemmin ihmisen elämänhallinnasta. Tämä vaatii esihenkilön työskentelyltä erilaista otetta. Tunteet harvoin pysyvät vain yksityisasiana, vaan ne leviävät ja tarttuvat. Mikäli näitä ei kohdata, voi vuorovaikutus työyhteisössä kärsiä.

Tunne-elämään vaikuttavien asioiden tutkiminen on hyödyllistä itsetuntemuksen ja vahvuuksien löytämisessä. Tunteisiin liittyy menneisyytemme, läheiset ihmissuhteet, kiintymyssuhteet ja opitut toimintamallit. Liikumme hyvin henkilökohtaisella osa-alueella, mikä ei todellakaan ole helppoa.  Työyhteisö on eräänlainen aikuisiän perhe, jossa toimintamallit toistuvat tiedostamatta. Kaikilla ihmisillä on tarve tulla arvostetuksi juuri sellaisena kuin on, ja kaikilla on tarve saada turvallinen olo – myös työyhteisössä.

Tunnetyöskentely työyhteisössä ei näy heti virtaavassa kassassa, mutta kun yritys voi hyvin yksilöiden kautta, voi se kasvaa ja kehittyä myös yrityksenä.

Teksti ja kuva: Henna Kekkonen, Mikkelin Nuorkauppakamari

Toimintaterapeutti YAMK, Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS), Terapiaperhonen Oy