Huomisen johtaja on askeleen edellä

Muutokset ympärillämme tuovat nyt uusia virtauksia joka suunnasta työelämään. Aiemmin arvostamamme työskentelytavat ja johtamistyylit kokevat nyt murroksen. Nuorkauppakamarimaailman hyvä puoli tässä kaikessa on ollut se, että tätähän me olemme tehneet aina. Joka vuosi tuo ”nyt laitetaan kaikki uusiksi” -kortin jossain kohtaa ja tekijät vaihtuvat. Mikään virka tai tila ei ole pysyvää nuorkauppakamarimaailmassa, vaan ainut varmuus on jatkuva muutos.

Vaikuttava johtaja määriteltiin joskus tietyllä tapaa; Karismaattinen ja jyrähtelevä tyyli olivat varmasti jossain kohtaa vaikuttavuuden mittareita. Nyt samat opit eivät varmasti toimi, vaan päivitys uudelle vuosikymmenelle on vaatinut mukautumista heiltä, ketkä haluavat olla vaikuttavia myös nykyisin. Pitää tuntea johdettavansa, jotta pystyy motivoimaan heitä ja tarjoamaan haasteita, jotka vievät eteenpäin. Kun johdettavat ajattelevat uudella tapaa, on johtajien pysyttävä myös muutoksessa mukana.

Uudet arvot, jotka nyt muokkaavat maailmaa, tulevat tuomaan vielä oman mausteensa tulevaisuuden muutokseen. Kestävä kehitys ja merkityksellisyys ovat jo nyt niitä asioita, joita nuoret arvostavat arjessaan ja ovat valmiita työskentelemään näiden eteen. Se, kuinka vaikuttavasti johtaja osaa näitä tuoda esiin jokaisen päivittäisessä tekemisessä, motivoi ihmiset ympärillä ja saa kaikki työskentelemään kohti yhteisiä tavoitteita.

Tämän päivän vaikuttavan johtajan tulisikin olla askeleen edellä jo nyt, eli aidosti huomisen johtaja. Tulevaisuutta on toki mahdoton ennustaa, että mikä virtaus nousee ylitse muiden ja veikata yhden kortin varassa. Se, mitä tässä päivässä voi tehdä, on kulkea mieli valppaana ja seurata mitä tapahtuu. Tuskin yhden kortin varaan enää lukitaan omia ajatuksia, vaan uutta seurattavaa ja omaksuttavaa riittää.

Vaikuttavuus vaatii juuri niitä taitoja, joita pääsemme harjoittamaan jo nyt etämaailmassa; Jatkuvaa uuden oppimista sekä ryhmätyötaitoja. Olemme etuoikeutetussa asemassa, koska meillä on etupenkin paikat muutoksen kyydissä. Meidän täytyy nyt vain pitää vauhti maltillisena, jotta pystymme katsomaan myös ympärillemme, mihin uuteen maailmaan kuljemme. Nyt jos koska tässä kyydissä kannattaa olla.

ARI SAAVALAINEN

KANSALLINEN PUHEENJOHTAJA