Vuoden Nuori Johtaja 2015 on Marimekon tj. Tiina Alahuhta-Kasko, edelläkävijä ja innostava ihmisjohtaja

Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, 34, on Vuoden Nuori Johtaja. Tuomaristo vakuuttui Tiina Alahuhta-Kaskon tavasta johtaa yritystä ihmisläheisesti työntekijöitä aidosti kuunnellen. Voittaja on hyvä esimerkki siitä, miten inhimillinen johtaminen on hyvää, vahvaa ja eteenpäin vievää johtajuutta.

– Tiina Alahuhta-Kaskon aikaansaava ja aito asenne kansainvälisessä ympäristössä on arvostettava. Hän tunnistaa selkeästi liiketoiminnan haasteet ja kilpailutekijät ja etsii uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Arjessa hän on aidosti läsnä kuunnellen ja arvostaen työntekijöitään. Tuomaristo arvosti erityisesti voittajan nöyryyttä: hän ei kohota itseään muiden yläpuolelle tai korosta itseään johtajana, kuvailee valinnan taustaa tuomariston puheenjohtaja Mervi Vuorinen.

Voittajaa kuvaavat sanat lämpö, lähestyttävyys ja empaattisuus. Hän inspiroituu toisista ihmisistä ja pyrkiikin päivittäin viettämään epämuodollisia juttuhetkiä tiimiläistensä kanssa. Epäonnistumisetkin sallitaan, ja ne nähdään kehityksen siemeninä.

– Huumori ja nauru edistävät luovuutta ja niiden avulla voi luoda energiaa ja purkaa jännitteitä. Karismaa on olla oma itsensä. Silloin jokainen työntekijä antaa parastaan, kertoo Tiina Alahuhta-Kasko johtamisen filosofiastaan.

Tiina Alahuhta-Kasko on Marimekon oma kasvatti. Hän on työskennellyt yrityksessä käytännössä koko uransa, yli kymmenen vuoden ajan. Ennen toimitusjohtajaksi nimittämistään hän toimi yrityksen operatiivisena johtajana ja sitä ennen markkinointijohtajana ja johtoryhmän jäsenenä vuodesta 2011 alkaen. Uransa alussa Alahuhta-Kasko toimi Marimekossa kansainvälisissä PR-tehtävissä.

Marimekon toiminnan lähtökohtana on tuottaa iloa ihmisten arkeen sekä suunnitella ajattomia, persoonallisia vaatteita, asusteita ja kodintuotteita elämän eri hetkiin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa, ja Marimekko-myymälöitä on ympäri maailman 150. Yhtiön keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue, ja sen liikevaihto vuonna 2014 oli 94 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 500 henkeä.

Vuoden Nuori Johtaja on Suomen Nuorkauppakamarit ry:n vuosittainen kilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esiin taitavia nuoria johtajia ja kannustaa nuoria hakeutumaan johtotehtäviin sekä kehittymään johtajina.

Lisätietoja:

Marimekko
Tiina Alahuhta-Kasko
toimitusjohtaja
puh. 09 758 71
tiina.alahuhta-kasko@marimekko.com

Suomen Nuorkauppakamarit ry
Niina Hämäläinen
Vuoden Nuori Johtaja kansallinen koordinaattori
niina.hamalainen@jci.fi

Mervi Vuorinen
Varapuheenjohtaja
mervi.vuorinen@jci.fi

JCI (Junior Chamber International) juhlii kuluvana vuonna myös kansainvälistä 100-vuotis juhlavuotta.

Nuorkauppakamari on kansainvälinen alle 40-vuotiaiden jäsentensä kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö sekä kontaktiverkosto. Kehitämme yhteiskuntaa ja johtajuutta paremman tulevaisuuden turvaamiseksi.

Suomen Nuorkauppakamarit ry on perustettu vuonna 1957. Varsinaisia jäseniä n. 2 200 ja yhdessä alumnien kanssa noin 5 000. Globaalisti Nuorkauppakamari toimii 115 maassa, yli 200 000 jäsenen voimin. www.nuorkauppakamarit.fi