Uteliaisuus, itsetuntemus, verkostot – nuoren johtajan resepti

Utelias mieli kuljetti Henri Liljeroosin jo nuorena yrittäjäksi ja toimitusjohtajaksi. Hän tunnistaa elinikäisen tiedonjanon yhdistävän urallaan menestyviä.

On 2010-luvun vaihde. Kolme nuorta tamperelaisopiskelijaa vuoraa yksiön seiniä post-it-lapuilla. Palkkatyöt eivät motivoi, joten he visioivat, mitä haluaisivat tehdä ja kokea. Ideoista alkaa muotoutua some-palveluiden aihioita. Trio tarttuu parhaaseen, joka voittaa ideakilpailuja ja kirvoittaa rahaa sijoittajilta. Nyt perustajajäsen Henri Liljeroosin luotsaaman Intoloopin tuotteita ovat verkko-oppimisalusta Campwire ja Digivallankumous.fi, jossa koulutetaan rakentamaan liiketoimintaa verkossa.

”Opettele oppimaan. Lue, keskustele, käy verkkokursseilla ja seminaareissa, opiskele aina kun mahdollista.”

Näkemyksellisyys on innovaatioiden alkulähde, ja rohkeilla näkemyksillä voi erottua. Liljeroos seuraa maailmaa myös oman alan ja työelämän ulkopuolelta.
 – Utelias mieli imee tietoa ja yhdistelee asioita, mikä luo uutta. Opettele oppimaan. Lue, keskustele, käy verkkokursseilla ja seminaareissa, opiskele aina kun mahdollista.
 Liljeroosin viimeisin oppimatka oli Rastorin ja Tampereen nuorkauppakamarin yhteistyössä järjestämä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto.
 – Erinomainen yleiskatsaus johtamiseen. Näin tututkin teemat uusin silmin ja sain kipinän tarttua asioihin, jotka omassa yrityksessä ovat jääneet jalkoihin.
Liljeroos harmittelee, että ei hyödyntänyt yrittäjäuransa alussa tarpeeksi eri elämänpiirien verkostoja. Sparraus tuttujen kanssa säästää aikaa ja rahaa.
 – Osallistuin Rastorin koulutukseen myös vertaisverkoston vuoksi. Asiantuntevien kouluttajien johdolla käydyt keskustelut olivat yksi parhaita anteja.
Menestystä ei synny ilman rohkeutta. Rohkeus edellyttää, että antaa itselleen luvan epäonnistua.
– Itse päätin, että jos yrittäjyys ei kanna, voin aina palata palkkatöihin, Liljeroos muistelee.
– Voi kuulostaa no-brainerilta, mutta hyvä johtaja tunnistaa heikkoutensa ja vahvuutensa. Itse olen ideoija ja asioiden käynnistäjä, joten jätän säntillisyyttä vaativat tehtävät muille. Parhaiten tuottaa arvoa, kun keskittyy itselle luontaiseen tekemiseen.

Valitse sinulle sopivin koulutus: rastor.fi.

Teksti: Maria Mäenpää