Tuottava Idea -kilpailun voittajat on valittu

Suomen Nuorkauppakamarit ry järjestää yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa Tuottava Idea -kilpailun.

Oululaisen Specim, Spectral Imaging Oy Ltd:n tuote First truly mobile hyperspectral camera on voittanut Tuottava Idea -kilpailun kansallisen kisan yrityssarjan ja oululaisen Happia Oy:n tuote Breikkeri – toiminnallinen hyvinvointioppimisen konsepti alakouluille ja varhaiskasvatukseen start up -sarjan. Yhteiskuntasarjan voitto meni Salon kaupunkiin IoT-Campukselle.

Tuottava Idea -kilpailu on Suomen Nuorkauppakamarit ry:n järjestämä innovaatiokilpailu, jonka tavoitteena on nostaa esille suomalaisia innovaatioita. Kilpailuun voi osallistua mikä tahansa tuotteeseen, palveluun, tuotantomenetelmään, liikeideaan tai muuhun yritystoimintaa edistävään toimenpiteeseen liittyvä idea. Idea saa olla enintään kolme vuotta vanha, ja sen tulee olla jo tuottavassa käytössä.

Kilpailu on kaksiosainen: ensin kisataan alueen voitosta, minkä jälkeen voittajat edustavat aluetta kansallisessa kilpailussa. Kansallisen palkintoraadin muodostivat Tero Juotasniemi / Handelsbanken, Erja Retzén / Nasdaq, Tero Lausala / Suomalaisen Työn Liitto, Lauri Valtonen / Suomen Nuorkauppakamarit ry sekä sihteerinä Jani Sormunen / kansallinen projektipäällikkö. Tuomarit arvioivat idean innovatiivisuutta, ajankohtaisuutta ja positiivista vaikutusta yhteiskuntaan.

Kansallisten sarjojen voittajat pääsevät soittamaan Nasdaq OMX Helsinki -pörssin avauskelloa. Lisäksi voittajat saavat yrityksensä logon näkyviin New Yorkin Times Squaren valotaululle.

– Yrittäjyys ja yrittäjämäinen tapa tehdä työtä ovat tärkeitä ja luontevia niin meille nuorkauppakamarilaisille kuin koko yhteiskunnallemme. Kilpailun osallistujien tarinat ovat kukin suomalaisen luovuuden ja sisun lipunkantajia. Tuottavan Idean palkitseminen on merkittävä tunnustus suomalaisille innovaatioille ja yrittäjyydelle, mutta se toimii myös innoittajana ja inspiraationa muille. Suomen Nuorkauppakamarit ry kiittää kaikkia osallistujia ja onnittelee voittajia, sanoo Lauri Valtonen, kansallinen puheenjohtaja, Suomen Nuorkauppakamarit ry.

Start up -sarjan voittajasta

• Happia Oy on kehittänyt hienon idean peruskoulujen arkeen. Uutta intoa ja motivaatiota koululaisille.
  • Happia: Missio on erittäin tärkeä ja upeasti esitetty – innostaa opettajia käyttämään palvelua. Hienosti muotoillut palvelut, jotka innostavat ulkoasullaan ja digitaalisuudellaan, vahvana pohjana opetussuunnitelma eli helpottaa opettajan elintärkeää työtä.

Yhteiskuntasarjan voittajasta

• Hyvällä yhteistyöllä ja aktiivisuudella uutta eloa Nokian tiloihin.
  • Salon IoT: Hienolla tavalla yhdistetty Salon haastava, Nokia-jälkeinen tilanne, jossa tiloista on ylitarjontaa ja työpaikoista pulaa, sen nykyisiin vahvuuksiin eli vahvaan teknologiaosaamiseen sekä toimijoiden kykyyn ja haluun toimia yhdessä ja luoda uutta liiketoimintaa. Hienosti ja aktiivisesti viestitetty hankkeesta myös, siitä plussaa.

Yrityssarjan voittajasta

• Specim erottui muista kilpailijoista selkeästi mielenkiintoisella teknologialla. Toivotaan, että tuotteelle löytyy paljon kysyntää markkinoilta.
  • Spectral Imaging: Erittäin vahva ja ilmeisesti maailmanlaajuisestikin edelläkävijätausta tieteellisesti koko tuotteella ja yrityksellä. Uusi suunnittelu ja muotoilu tuo teknologian uudella tavalla mobiilisti käyttöön ja samalla laajentaa sen käyttökohteita moninkertaisesti.