Tuottava Idea -kilpailu tarvitsee lisää näkyvyyttä

Yli neljä vuosikymmentä Suomen nuorkauppakamarit on halunnut tuoda esille yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitystä kansakuntamme hyvinvoinnille Tuottava Idea -kilpailun avulla.

Tämmöttis kilpailul o tarvis

Tavoite on edelleen yhtä ajankohtainen ja tärkeä myös kilpailun yhteistyökumppani Nasdaqille, joka ylläpitää Nasdaqin pohjoismaisia pörssejä. Listautumisista vastaava johtaja Erja Retzén muistuttaa, ettäilman yrittäjyyttä ja kasvuyrityksiä yhteiskunnan toimintaedellytykset heikentyisivät, sillä kasvuyritykset luovat työpaikkoja yhteiskuntaan.

Kilpailun juuret ovat Turun Nuorkauppakamarissa, joka järjesti kilpailun alueellisesti Varsinais-Suomessa vuonna 1977. Jo seuraavana vuonna kilpailusta tuli valtakunnallinen.

Tuottavan Idean toinen yhteistyökumppani kaiutinvalmistaja Genelecon voittaja vuodelta 1981.

”Se oli upea juttu epävarmana aikana, kun oltiin tappiolla ja teknologia oli uutta”, kertoo Genelecon toimitusjohtaja Siamäk Naghian siitä, miten voitto valoi itseluottamusta ja uskoa tekemiseen.

Millainen on tuottava idea?

Retzénin mukaan idea on tuottava, jos se ratkaisee jonkin ongelman tai haasteen: – Nykyiset ja tulevat tuottavat ideat ovat yhä useammin myös kestäviä.Yrityksiin sijoittavat tahot ovat hyvin kiinnostuneita kestävistä liiketoimintamalleista, ja jatkossa ei-kestävät ideat eivät saa rahoitustakaan niin helposti.

Naghian on samaa mieltä, että uuden innovaation on kytkeydyttävä kestävään kehitykseen. – Tuottavalla idealla on arvoa koko ketjulle, se vaikuttaa positiivisesti ihmisten elämään, mutta samalla sen tulee säästää luontoa ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

Upeat yritykset esille!

Gelenecille kilpailu on luonteva osa sosiaalista vastuuta.

-Voimme nyt omalta osalta tukea uusia yrityksiä ja tunnistaa tulevaisuuden tekijöitä. Edelleen ihmettelen, miten meidän yrityksemme aikoinaan löydettiin, Naghian naurahtaa.

Myös Nasdaq on vuosien varrella tutustunut kilpailun kautta hyvinkin lupaaviin yrityksiin. – Toivomme tietysti, että osa yrityksistä päätyy myöhemmässä vaiheessa pörssiin joko Nasdaq First North -kasvumarkkinalle tai jopa suoraan pörssin päämarkkinalle.

Retzén kuitenkin toivoo, että tulevaisuudessa kisa ja sen voittajat saisivat lisää näkyvyyttä esimerkiksi mediayhteistyökumppanin kautta: Sen avulla kilpailun houkuttelevuus ja osallistujamäärät voisivat kääntyä nousuun.

Naghian kaipaa myös enemmän näkyvyyttä: – Tämä Nasdaq-juttu on upea ja harvinainen! Kilpailun taustalla tehdään iso työ, joka pitäisi hyödyntää paremmin nostamalla potentiaalisia yritystapauksia kaikkien tietoisuuteen. Myös niitä, jotka eivät voita.

TUOTTAVA IDEA -KILPAILU FACTS:

• Järjestetty vuodesta 1977
  • Yritys-, Yhteiskunta- ja StartUp-sarjat