Syksyllä 2020 käynnistyneen IHAN-yritysohjelman pilotin tavoitteena oli auttaa suomalaisia pk-yrityksiä uudistumaan datan avulla. Ohjelman ytimessä ovat uudenlaiset dataa raaka-aineena käyttävät liiketoimintamallit ja arvon luonti jaetusta datasta kumppanien kanssa, yhteisin pelisäännöin.
Suomen nuorkauppakamarien jäsenverkostolleen järjestämä IHAN-yritysboosti on ensimmäinen Sitran ulkopuolinen, kevennetty toteutus IHAN-yritysohjelmasta. Siinä hyödynnetään IHAN-yritysohjelmassa luotuja koulutusmateriaaleja vertaissparrauksen ja ohjausryhmän tuella.
Pilottiohjelmassa saavutetut tulokset viitoittavat suomalaisten pk-yritysten matkaa kohti datapohjaista liiketoimintaa. Tuotteistettu yritysohjelma on pian kaikkien pk-yritysten ulottuvilla. Työ- ja elinkeinoministeriö hakee ohjelmasta pontta Suomen talouskasvulle.
Mitä tuloksia saatiin aikaan?
IHAN-yritysohjelman läpikäyneet pk-yritykset edustavat useita eri toimialoja. Ohjelman aikana kunkin osallistujayrityksen konseptoimat ja rakenteilla olevat uudet liiketoimintamallit ja ratkaisut ovat lupaavia. Esimerkkejä tuloksista on koottu IHAN-yritysohjelman verkkosivulle.
Esimerkiksi puhtaanapitoalan yritys Sivexin tavoitteena on auttaa koko toimialaa uudistumaan, parturialan yritys M Room pyrkii laajentumaan uusille toimialoille, ja MPS-Yhtiöt lähti toteuttamaan nykyistä ennakoivampaa rekrytointia datan avulla. Motiva Services Oy, Platform of Trust ja CLIC Innovation puolestaan lähtivät yhteistyössä rakentamaan kiertotalouden ekosysteemiä, jossa datan avulla voidaan tehostaa materiaalivirtojen hyötykäyttöä yli toimialarajojen.
”Data koskettaa kaikkia toimialoja ja tarjoaa väylän uudistumiseen ja kasvuun”, toteaa Sitran yliasiamies Jyrki Katainen. ”IHAN-yritysohjelman läpikäyneet edelläkävijäyritykset tarjoavat useille toimialoille samaistuttavia esimerkkejä datapohjaisesta liiketoiminnasta. Tästä on hyvä jatkaa.”
Mitä seuraavaksi?
Eri toimijat tuotteistavat IHAN-yritysohjelman konseptia ja tuovat ohjelman laaja-alaisesti myös muiden pk-yritysten ulottuville.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tavoitteena on varmistaa yritysohjelman jatkohyödyntäminen. Ministeriön alustavana tavoitteena on, että vuoteen 2026 mennessä noin 4000, eli viidesosa suomalaisista 10-250 henkilöä työllistävistä pk-yrityksistä olisi kasvattanut datatalousvalmiuksiaan tai kehittänyt liiketoimintaansa datalla yritysohjelman avulla.
”Suomen kilpailukyky muodostuu tulevaisuudessa monialaisesta, kansainvälisesti verkottuneesta pk-yritysten ekosysteemistä, jossa arvoa syntyy uusista dataa hyödyntävistä liiketoimintamalleista”, sanoo Petri Räsänen, Innovaatiot ja yritysrahoitus -yksikön kehittämispäällikkö Työ- ja elinkeinoministeriöstä. ”Haluamme tarjota suomalaisille pk-yrityksille eväät menestykseen datan avulla ja samalla tukea Suomen talouskasvua.”
Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteissa on skaalata yritysohjelma myöhemmin myös eurooppalaisille datamarkkinoille erilaisten yhteistyöhankkeiden ja innovaatioekosysteemien kautta.
IHAN-yritysohjelman verkkosivut tarjoavat lisätietoa ohjelmasta ja sen tuloksista. Koulutusmateriaali tulee myös avoimesti kaikkien saataville kevään 2021 aikana.
IHAN-yritysohjelma on toteutettu osana Sitran IHAN-projektia, jossa rakennetaan perustuksia reilulle datataloudelle. Siinä tulevaisuuden menestyvät digitaaliset palvelut pohjautuvat luottamukseen ja tuottavat arvoa kaikille.
Lähde: STT info