Vastuullisten tekojen johtamista

Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä kertoo, minkälaisia erilaisia keinoja järjestötoimija voi käyttää viedäkseen sanomaansa eteenpäin.

Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä

1 Marianne, olet toiminut jo vuosia Marttaliiton pääsihteerinä ja marttojen keulakuvana. Martat ovat 122 vuoden olemassaolonsa aikana ottaneet näkyvästi kantaa arjen hyvinvointia tukeviin asioihin. Millä eri tavoin Martat pyrkivät vaikuttamaan itselleen tärkeisiin asioihin? Mitä erilaisia työkaluja tehokas vaikuttaminen nykyaikana vaatii?

Vaikuttamistyömme tarkoituksena on edistää kestävää arkea ja yhdenvertaisuutta. Tätä työtä ohjaa Marttaliiton kestävän kehityksen vaikuttamissuunnitelma, joka nojaa vahvasti vuonna 2019 hyväksyttyyn strategiaamme.

Tavoitteemme on pääsääntöisesti aina yhdessä luotu ja rakennettu, kuten yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemamme. Valitsemme niistä vuosittain rajatun määrän teemoja, joita nostamme julkiseen keskusteluun näkyvällä viestinnällä. Isoimmat vaikuttamisen kampanjat tarvitsevat oman suunnitelman, resurssit ja mahdollisesti ulkoisen rahoituksen.

Marttaliitto tekee valtakunnallista vaikuttamista esimerkiksi vaalien alla, lakivalmis- teluissa, erilaisissa kuulemisissa ja lukuisissa ministeriöiden työryhmissä. Marttapiirit tekevät vaikutustyötä erityisesti paikallistasolla, omien alueidensa erityispiirteet huomioiden. On taso mikä hyvänsä, nykyajan vaikuttamisessa tärkeää ovat oikeat ja tarkoituksenmukaiset sidosryhmät ja verkostot, toimivat kanavat, toimintamallit ja työkalut.

Olemme viime vuosina panostaneet paljon myös sähköisiin kanaviimme ja työkaluihin (martat.fi, Twitter, Instagram, jne.) ja tälläkin hetkellä meillä on käynnissä oman sovelluksen rakentaminen sekä CRM-järjestelmän käyttöönotto. Lisäksi toiminnanseurantaan on panostettu uudella tilastointiohjelmalla.

2 Kerro muutama esimerkki Marttojen onnistuneista vaikuttamiskampanjoista.

Martat ovat aina olleet erittäin aktiivisia vaikuttamisen saralla. Viimeisin iso vaikuttamisponnistus oli vuoden 2020 kasvomaskitalkoot yhdessä Naisten valmiusliiton sekä Tekstiiliopettajaliiton kanssa. Kasvomaskien huoltoa, valmistusta ja käyttöä koskevia videoita ja ohjeita katsottiin yli 0,5 milj. kertaa sivuillamme. Saimme myös ARVO-liiton kunniamaininnan kampanjasta yhteiskunnallisena tekona.

Samoin Jokaiselle lapselle lounas ruoka-avun kampanja 20 000 lapselle yhdessä Itlan, suomalaisten yritysten ja säätiöiden sekä lapsiperhejärjestöjen kanssa oli suurponnistus kuntien diakoniatyön, sosiaaliviranomaisten ja meidän järjestöjen välillä.

Tällä hetkellä ajamme mm. kotitalousopetusta lisää kouluihin ja tuemme SOSTE:n edistämää terveysveroa. Kannustamme lihankulutuksen vähentämiseen ja haemme rahoitusta ruokatietopankin perustamiseen.

3 Martat esittivät 24.4.2021 vaatimuksen tekstiilien tuotannon ja sen markkinoinnin vastuullisuuden merkittävään lisäämiseen. Kerro mihin tällä kannanotolla pyritään ja miksi se on tärkeä?

Kuluvana vuonna me Martat neuvomme erityisesti vastuulliseen tekstiilien kuluttamiseen, joten kannanottommekin keskittyy siksi tänä keväänä tekstiileihin. Samat vaatimukset voidaan kuitenkin ulottaa koskemaan myös muita kolmansissa maissa tuotettavia tuotteita. Jotta kuluttaja voi tehdä aidosti kestäviä valintoja, on yritysten kannettava tässä yhteispelissä oma vastuunsa. Se on tärkeä askel kohti globaalia oikeudenmukaisuutta ja myös tuleville sukupolville kestävää arkea.

Martat haluavat EU-tasolle huolellisuusvelvoitteeseen (due diligence) perustuvan yritysvastuulain sekä asiallista, todennettavissa olevaa tietoa tuotteiden alkuperästä viherpesun sijaan.

Haluankin haastaa teidät kaikki nuorkauppakamarilaiset miettimään omia valintojan- ne vaatekaupassa sekä vaatimaan tekstiilien tuottajilta ja yrityksiltä läpinäkyvyyttä omista tuotantoketjuistaan. Jokainen voi olla vastuullisempi omissa arjen valinnoissaan. On myös hyvä muistaa, että ekologisin vaate löytyy jo vaatekaapistasi.

TEKSTI: Jeni Suhonen

KUVAT: Marttaliitto

Marttaliitto on 1899 perustettu, kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö. Martat toimivat sen puolesta, että kaikilla ihmisillä, kaikenlaisissa kodeissa, olisi hyvä olla. Arvojamme ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus. Hyvästä arjesta parempi maailma. www.martat.fi