Leo Stranius on vaativa itsensä johtaja

Helsingin Nuorkauppakamari järjesti Parasta ennen?-aluevaalikokouksen Suomen Nuorkauppakamareiden A-alueelle Espoon Korpilammella 6.-8.9.2024. Yhtenä viikonlopun keynote-puhujista oli mielenkiintoinen ja inspiroiva Leo Stranius, joka puhui henkilökohtaisesta tehokkuudesta ja aikaansaamisesta.

Kuva ja teksti: Sami Nisonen

Kuka ihmeen Leo Stranius?

Lyhyesti ilmaistuna: tehokas ihminen. Tehokkuuden lisäksi hän on paljon muutakin, kuten yhteiskunnallinen vaikuttaja, kirjailija, isä, triathlonisti ja toimitusjohtaja.

Miten Straniuksen tehokkuus ilmenee?

Hän aikatauluttaa ja kalenteroi päivänsä hyvin tehokkaasti – tunnin tarkkuudella. Yksinkertaista, mutta todella toimivaa. Keynote-ohjelmaan osallistunut saattoi yllättyä siitä, että tehokkaan ihmisen maineessa oleva ei puhukaan todella nopeasti, vaan Leon puhetyyli on suorastaan rauhallinen. Rauhallisuutta selittänee se, että sen myötä yleisö pysyy perässä, ja viesti välittyy paremmin kuin nopeasti puhuttaessa. Ammattipuhuja tietää kuinka saada viesti perille.

Alussa Stranius jakoi kuulijoilleen vinkin, jota voi hyödyntää myös muissa elämän tilanteissa. Vinkkinä oli, että tekee muistiinpanoja omin sanoin eikä vain kopioi suoraan toiselta. Näin aivot pääsevät töihin ja kyseessä on oma oivallus. On hyödytöntä kopioida kuulemaansa tai näkemäänsä, jos ei ymmärrä sanomaa. Omat oivallukset jäävät mieleen paremmin kuin muiden sanelemien virkkeiden ulkoa opettelu.

Straniuksen mukaan stressi syntyy siitä, ettei ole hallinnan tunnetta. Tämä on viisaus, jonka soisi kuulevan monen muunkin ihmisen suusta. Toisena stressittömyyteen liittyvänä asiana Stranius mainitsee sen, ettei hän sovi palavereja perjantaille. Lisäksi neljän päivän työviikko kuuluu hänen tapaansa toimia.

Mitä Straniukselta opittiin?

Straniuksen puheessa on monia vaikuttavia elämänviisauksia. Jo alkuvaiheessa hän paljastaa oivalluksensa, että elämä on ihmisen tärkeintä aikaa. Tuo voisi olla jopa todella fiksu ja ytimekäs lopetus koko 45 minuutin puheenvuorolle. Monien ihmisten olisi syytä pysähtyä miettimään, mihin haluavat käyttää kallisarvoisen aikansa elämässään. Ihminen voi tienata ja menettää miljoonia, mutta menetettyä aikaa ei saa takaisin. Mikä sitten on hyvin käytettyä aikaa? Se pitää jokaisen itse miettiä – ulkopuolinen ei voi päättää asiaa.

Aika on maailman tasapuolisin resurssi.

Aikaa Stranius havainnollistaa pilkkomalla vuorokauden osiin. Kuinka paljon aikaa menee mihinkin aktiviteettiin? Arnold Schwarzeneggerillä on oikeastaan sama tapa oivalluttaa ihmisille aikaa. Aika on maailman tasapuolisin resurssi. Jokaisella ihmisellä on käytettävissään 24 tuntia vuorokaudessa, oli kyseessä sitten äärimmäisen köyhä ihminen tai miljardööri. Resurssina se on poikkeuksellinen myös siinä mielessä, että sitä ei voi säilöä – jokainen päivä kuluu.

Viimeisimmän kirjansa – 101 onnen päivää – käsittelyn Stranius aloittaa ajatuksia herättävällä kysymyksellä: Mitä, jos tämä olisi elämäsi viimeinen vuosi? Kuinka ihminen käyttäisi viimeiset päivänsä -ajatusleikki, jolle kannattaisi sijoittaa edes hetki aikaa. Kirjaa varten Stranius eli kuin hänellä olisi jäljellä 101 päivää.

Stranius kehottaa panostamaan ensin itseensä. Tämän viisauden aivan liian moni on unohtanut tai unohtaa liian helposti. Lentokoneissakin opastetaan laittamaan happinaamari ensin itselle ja sitten vasta auttamaan muita. Laittaessaan aina muut etusijalle ihminen palaa helposti loppuun.

Yleisö sai työskentelyyn liittyvän mahtavan vinkin: Tee tärkeät asiat silloin, kun ei ole kiire. Kiire lisää virheiden määrää ja vähentää hallinnan tunnetta.

Puheenvuoron aikana yleisöllä oli mahdollisuus kysyä ja kommentoida kuulemaansa. Ainakin yksi yleisössä oivalsi, että itsensä pitää tuntea. Tämä osoittaa, että yleisö oli kuunnellut ja sisäistänyt aikaisempia asioita.