Eurooppa muutoksen edessä – mitä me huomisen johtajat voimme tehdä?

Helmikuun lopussa 2022 Eurooppaa kohtasi tilanne, jota kukaan meistä nuorista aikuisista ei varmasti uskonut elämänsä aikana kohtaavansa. Sota.
Maailmanjärjestys, jonka varaan perusturvallisuudentunteemme on rakennettu
– jossa sivistyneet itsenäiset valtiot elävät Euroopassa rauhanomaisesti – on järkkynyt.

Tilanne Ukrainassa ja sen myötä koko Euroopassa on kehittynyt huolestuttavasti ja ihmisten hätä on käsinkosketeltava. Myös Suomen Nuorkauppakamarit ryhtyi toimeen ja alkoi etsiä keinoja, miten voimme auttaa ja tukea sota-alueelta Suomeen saapuvia pakolaisia.
Auttamisessa tärkeintä on pyrkiä ensin rauhoittamaan oma mieli, edistämään oikean tiedon leviämistä sekä auttamaan strategiamme mukaisella tavalla. Suomen Nuorkauppakamarien strategian ytimessä on tekeminen sekä vaikuttavat projektit, joten oli luonnollista valjastaa tämä vahvuus avuksemme Ukrainassa hädänalaiseksi joutuneille henkilöille. Suomen Nuorkauppakamarit päätti perustaa Ukrainasta tulevien pakolaisten auttamiseen tähtäävän projektin, jonka projektitiimiin löydettiinkin innokkaita kamarilaisia.

– Projektissa tullaan keskittymään juurisyihin eli esimerkiksi poistamaan mahdollisia työllistymisen esteitä, kuten ennakkoluuloja tai kielimuuria tarjoamalla erilaisia toimintamalleja.
Projekti tukee SNKKn strategisia valintoja, summaa yhteiskuntavaikuttamisen kehitysjohtaja Tiina Mikkonen.
Projektin keskeiseksi teemaksi nousi integroitumisen edistäminen suomalaiseen yhteiskuntaan työn ja työelämän kautta. Keinoina ja toiminnan keskiössä on kummitoiminta, koulutukset sekä erilaisten pakolaisten tarinoiden esiin nostaminen. Näitä toteutetaan ja tuotetaan yhteistyössä kumppaneiden, sekä yritysten että muiden kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Projektiin lähti ympäri Suomen mukaan 14 kamarilaista, joita asia koskettaa tavalla tai toisella. Projektille ei valittu yksittäistä projektipäällikköä, vaan poikkeuksellisesti johtoryhmä, johon kuuluvat Elena Chiksoeva Kuopion Nuorkauppakamarista, Juuso Tulonen Tammerkosken Nuorkauppakamarista ja Emma Lipiäinen Espoon Nuorkauppakamarista. Johtoryhmä on tarttunut jo toimeen ja projekti edistyy hyvää vauhtia.
Kehitysjohtaja Tiina Mikkonen muistuttaa lopuksi nuorkauppakamarilaisia:
– Meidän tulee olla proaktiivisia, ei reaktiivisia. Meidän tulee tehdä jotain tässä hetkessä, harkiten ja vastuullisesti. Yhteistyö ja yhdessä tekeminen on tärkeämpää nyt kuin koskaan. Ollaan suvaitsevaisia, vahvistetaan demokratiaa, johdetaan esimerkillä työpaikoilla. Sen me jokainen voimme joka päivä tehdä rauhan ylläpitämiseksi ja demokratian vahvistamiseksi.

Teksti: Tiina Mikkonen ja Mari Männistö