Lukiolaisia rohkaistiin ottamaan vastuuta omasta taloudestaan

Raision ja Naantalin lukioiden 2. vuoden opiskelijoille järjestettiin Nuorten Taloustaidot -tapahtuma marraskuussa.

Tapahtuman tarkoitus oli saada nuoret miettimään suhdettaan rahaan ja tiedostamaan sen, että ilmaista rahaa ei ole olemassa. Tänä päivänä on esimerkiksi helppo tehdä ostoksia netistä näkemättä rahaa. Myös vanhemmilta saatu raha voi antaa mielikuvan helposta rahasta. Vaikka kyse on ihan arkisista asioista, nuorille ei useinkaan puhuta rahasta kotona.

-Haluamme olla mukana kehittämässä nuorten taloudenhallinnan taitoja ja näimme, että tälle tapahtumalle on tarvetta. Idea tapahtuman järjestämiseen saatiin Pirkanmaan Nuorkauppakamarilta ja päätimme toteuttaa tapahtuman paikallisesti myös täällä Raisiossa, tapahtuman projektipäällikkö Roosa Sairanen kertoo tapahtuman taustoja.

Päivän ohjelma koostui eri yritysten asiantuntijapuheenvuoroista liittyen rahaan ja talouden hallintaan. Tietoiskuissa käytiin läpi tärkeitä aiheita, kuten säästäminen, sijoittaminen, asuminen, asuntolaina, kesäyrittäjyys ja oman talouden hallinta. Nuorten kanssa puhuttiin myös pikavippien vaaroista ja velkaantumisesta.

– Näytimme myös, miten pysyä selvillä omista tuloistaan ja menoistaan esimerkiksi Excelin avulla, Roosa selventää.