Arttu Hujanen edusti Suomea puhekilpailussa Maltalla

teksti: Arttu Hujanen, Keskuspuiston Nuorkauppakamari – Helsinki

Odotettuani kolmekymmentä asteisessa hotellin käytävässä puolisen tuntia kuulen edelliselle puhujalle annetut aplodit. Ovi avautuu ja Ison-Britannian puhuja astuu ulos salista. Kisan järjestäjä viittaa minulle – on vuoroni. Saan käteeni mikrofonin ja kävelen täynnä ihmisiä olevan salin eteen. Kaikki katseet kääntyvät minuun. Tätä varten olen harjoitellut. Tätä varten olen oppinut uusia taitoja. Tätä varten olen kulkenut pitkän matkan kamarin puhekilpailukarsinnoista aluekarsinnan ja Sanan Säilän kautta Maltan EC-kokoukseen. Vedän syvään henkeä, nautin hetkestä ja aloitan puheeni.

Tieto, taito, itseluottamus ja sisäinen voima. Nuo ominaisuudet määrittävät hyvän puhujan. Puhekilpailu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden mitata ja kehittää kyseisiä taitoja. Suomessa kamari- ja aluekilpailussa aihe annetaan puoli tuntia ennen esitystä, joten kyky muodostaa nopeasti selkeitä kokonaisuuksia ja tarinoita annetusta aiheesta on kriittinen. Sekä SM-, EM- että MM-tasolla aihe annetaan muutamasta viikosta kuukauteen ennen esitystä. Tämä edellyttää puhujalta huomattavasti huolellisempaa valmistautumista. Rakenteen on oltava selkeä mutta omaperäinen, esimerkkien on oltava eläviä ja punaista lankaa tukevia. Lisäksi esityksen on oltava vahva ja puheen tunnetilaan sopiva. Ei enää niin helppoa.

Kaikki on kuitenkin opittavissa. Itse koin merkittävimmäksi kehityskohteekseni itse puheen suunnittelun. Myyntipäällikön ammattini toimii jokapäiväisenä kouluna esiintymiselle mutta public speaking –tyylisen puheen suunnittelu oli minulle uutta. Kamari- ja aluekarsinnoissa käytin tiukasta aikarajasta johtuen yksinkertaista rakennetta:

1. Avaus
  2. Sisällön esittely
  3. Pääkohdat yksitellen
  4. Kertaus
  5. Lopetus.

Puheen suunnittelu ja ulkoa opettelu onnistui mind mapin avulla.

Hyvä puhe vaatii suunnittelua

Kun sain SM-kisoihin aiheen kahta viikkoa ennen, tiesin, että tämä puhe tulee suunnitella tarkemmin. Luin klassista retoriikkaa käsittelevän Jay Heinrichsin kirjan Thank You For Arguing. Päädyin käyttämään puheen suunnitteluun Ciceron kehittämää viiden kaanonin polkua:

• Invention
  • Arrangement
  • Style
  • Memory
  • Delivery

Puheen varsinaiseksi rakenteeksi valitsin Ciceron klassisen rakenteen: Introduction, Narration, Division, Proof, Refutation ja Conclusions. Hyvän puheen suunnitteluun on siis käytettävissä useita työkaluja, joista voi valita mieluisimman.

And together, we can make our community, a better place. Hetken hiljaisuus, nyökkäys ja sali täyttyy suosionosoituksista. Kiitän yleisöä palautan mikrofoonin ja poistun ulos muiden kisaajien joukkoon. Suoritukseni oli hyvä mutta tänä vuonna se ei riittänyt mestaruuteen. Sanan säilän sääntöjen johdosta en voi osallistua kisoihin enää uudestaan. Mutta sinä voit olla se, joka noutaa ensi vuonna Turkin palkintogaalassa Euroopan parhaan puhujan palkinnon.